Information

Stockholm Adventure Race är en multisporttävling för alla som arrangeras av Stockholm Multisportklubb. Här gör Sveriges multisportelit upp om segern samtidigt som många provar på för första gången. Lag om 2-4 personer ska tillsammans tillryggalägga en bana bestående av paddling, MtB-cykling, terränglöpning och skojiga äventyrsmoment. Någon i laget behöver veta vad som är upp och ned på en karta då orienteringskontroller ska hittas på vägen.

Datum

24 - 25 september 2022

Lag

2 - 4 personer som tillsammans ska besegra banans utmaningar och tillsammans ta sig hela vägen till mål. I tävlingsklass 24h ska minst en deltagare i laget vara av motsatt kön. Renodlade herr- respektive damlag är tillåtet även i 24h men räknas då som motionsklass och kan alltså inte vinna tävlingen.

Anmälan

Anmälan hittar du här

  • 850 kr per deltagare i Tävlingsklass 24h
  • 650 kr per deltagare i Nybörjarklass 8h
  • 450 kr per deltagare i Prova-på klass4h

Medlemmar i Stockholm Multisport betalar halva priset. Att vara medlem har ett gäng fördelar som du kan läsa mer om här

Anmälningsavgiften återbetalas ej, undantaget vid uppvisande av läkarintyg. Vi vill passa på att tipsa om försäkringen Startklar. Om tävlingen ställs in flyttas anmälan vidare till kommande upplaga. Namnbyte tillåts senast tisdagen den 20 september. 

Inkluderat i startavgiften

 

  • En äventyrsfylld bana i vacker miljö
  • Kompetent funktionärs-/säkerhetsteam
  • Elektronisk tidtagning med sportident 
  • Kartor och roadbook
  • Energidryck från Umara, vatten och enklare tilltugg under tävlingen
  • Trevligt samkväm efter tävlingen

Plats

Start och mål (TC - tävlingscentrum) hålls hemligt till månaden innan start, men ligger 45 minuter söder om Stockholm. Det kommer att finnas minst ett växlingsområde (TA - transition area) där lagen (24h och 8h) ska lämna utrustning innan start. Exakt plats presenteras en vecka innan start.

Faciliteter vid TC (tävlingscentrum)

TBD

Tävlingsdagen

Lördag 24/9

24h klassen
14:00 TA öppnar för avlämning av utrustning
15:00 TC öppnar för utdelning av startkuvert och roadbook. Lagfotografering och kontroll av obligatorisk "grundutrustning" vid utlämning av startkuvert.
16:30 Obligatoriskt tävlingsmöte vid starten
16:55 Alla skall vara på plats i startfållan
17:00 Start

Söndag 25/9

24h klassen

13:00 – 17:00 Målgång

8h klassen

06:30 TA öppnar för avlämning av utrustning
07:00 TC öppnar för utdelning av startkuvert och roadbook. Lagfotografering och kontroll av obligatorisk "grundutrustning" vid utlämning av startkuvert.
08:30 Obligatoriskt tävlingsmöte vid starten
08:55 - Alla skall vara på plats i startfållan
09:00 – Start
15:00 – 17:00 Målgång

4h klassen

11:00 TC öppnar för utdelning av startkuvert och roadbook. Lagfotografering och kontroll av obligatorisk "grundutrustning" vid utlämning av startkuvert.
12:30 Obligatoriskt tävlingsmöte vid starten
12:55 - Alla skall vara på plats i startfållan
13:00 – Start
16:00 – 17:00 Målgång

Discipliner

Discipliner som ingår är:

  • Orientering till fots
  • Mountainbike
  • Paddling (valfritt med kajak eller canadensare)
  • Coasteering
  • Madrasspaddling
  • Rolilga äventyrsmoment 

Banbeskrivning

  • Exakt bana är hemlig till två timmar innan start, men ett mer detaljerat upplägg presenteras månaden före start.
  • Beroende på väder och vind kommer banorna kunna justeras så sent som på tävlingsdagen.
  • Sträckor är angivna fågel-/vattenvägen.
  • Vissa löpsträckor är förmarkerade, annars kommer alla delmoment innehålla orientering av varierande (men ofta enklare) svårighetsgrad.

Upplägg och anpassning av banlängd

En skillnad i år kontra tidigare år är att det kommer att vara vanlig (rak) orientering istället för poängorientering (rogaining). Upplägget blir dock så att vi kommer att sätta upp inställelsetider längs med banan. Antingen kan de lag som är snabbast få extrauppgifter för att dryga ut tiden alternativt kan lag som hamnat efter får avkortning av banan i ett eller flera steg. Ambitionen är att alla ska komma i mål samtidigt så vi kan fira tillsammans. 

Energi och vätska

Vid några av växlingsstationerna kommer det att finns energistationer med vatten, sportdryck från Umara, bananer och annat enklare tilltugg. Du behöver dock ta med egen energi för att täcka behovet för hela tävlingen. 

Tävlingskartor

Kartor kommer att variera och kan vara av typen:

  • Orienteringskartor, i skala 1:5000 till 1:15 000.
  • Lantmäteriet terrängkarta, skala 1:10 000 till 1:25 000
  • Flygfoto

Kartorna är av varierande ålder, och även om vi kan ha gjort mindre revideringar inför loppet kan det förekomma mindre avvikelser, framför allt om man tar vägval som vi inte förutspått.

Tävlingsregler grundläggande

  • Laget måste hela tiden hålla ihop, max 100 meter mellan första och sista lagmedlem.
  • Vanliga trafikregler gäller och skall följas.
  • Mobil med tävlingsledningens nummer inknappat, förseglad i vattentätt fodral skall med hela tävlingen. Används endast i nödfall.
  • Tävlingsledningen äger rätten att ta deltagare och lag av banan av medicinska skäl eller om dessa grovt åsidosätter reglerna. Tävlingsledningen äger rätten att dela ut tidstillägg vid missad kontroll samt vid andra regelbrott.
  • Skyldighet att hjälpa andra deltagare som befinner sig i nödsituation.
  • Obligatorisk utrustning skall med laget hela tiden.
  • Lagen får ta hjälp av utomstående/support-team vid angivna TA.

Obligatorisk utrustning för laget (en per lag)

  • Vattenskyddad mobiltelefon med tävlingsledningens nummer
  • SI-pinne för tidtagning (erhålls i startkuert)
  • Första förband
  • Kompass
  • Roadbook (erhålls i startkuvert)
  • Tävlingskartor (för 24h och 8h klassen kommer kartor delvis att delas ut under tävlingens gång)

Tillägg obligatorisk utrustning för laget 24h klassen (en per deltagare)

  • Ett ombyte (underställ, en uppsättning skalkläder, vantar, mössa)

Obligatorisk personlig utrustning

  • Nummerlapp som skall bäras utanpå jacka
  • Pannlampa
  • Vindjacka
  • Huvudbonad (mössa/pannband/buff)

Madrasspaddling

  • Luftmadrass (av typen Luftbädd - Biltema.se)
  • Flytväst (24h klassen behöver ha två flytvästar, en för madrass och en för kajak)
  • Visselpipa

Paddling

  • Kajak eller canadensare
  • Paddel
  • Flytväst (24h klassen behöver ha två flytvästar, en för madrass och en för kajak)
  • Visselpipa

Mountainbike

  • Cykel
  • Hjälm
  • Cykellampor monterade fram och bak (endast 24h klassen)

Rekommenderad utrustning

  • Ryggsäck 10-30L (för att ta med grundutrustning och skor/hjälm)
  • Gott om vätska och energi, både att bära med sig och till TA
  • Två extra kläduppsättningar (underställ, tights, fleece, regnjacka och regnbyxor), en till TC och en till TA X
  • Kartficka med snöre för att hålla koll på karta under paddling
  • Verktyg/slang och pump till cykel
  • Cykelkartställ
  • Överstrykningspenna för att markera planerad rutt

Låna utrustning

Vi vet att många inte sitter på all utrustning, och att kanot ofta är den höga tröskeln in i multisportens härliga värld. Vi har ett fantastiskt samarbete med Kajaksidan som lånar ut kajaker och surfskis även i år! Behöver du låna fyller du i ett formulär som vi återkommer om snarast. Där fyller du även i vilken typ av båt du tror passar dig och din nivå. Sist fick vi låna så att det räckte till alla lag i behov, men antalet är ändock begränsat. Vi kommer att prioritera båtlån till Prova-på-klassen, därefter är det först till kvarn som gäller!

Support och publik

Det finns inget krav på support-team, men samtidigt gott om bra platser att följa deltagarna på under loppet. Vid TC kommer en support-karta att delas ut. Notera att lagen bara får ta hjälp av utomstående/support-team vid angivna TA.

Vi arbetar för att kunna få till GPS-tracking av lagen, och uppdaterar er med länk om sådan blir aktuell

Tävlingsledning

Tävlingsledare är Allan Everum och Anton Lif är banläggare. Till tävlingsledningen hör även Tomas Hellman, Anders Brohäll, Susanne Korsvoll, Erik Nylund och Timmy Stålnacke. Kontakta gärna tävlingsledningen på mail: star@stockholmmultisport.se.

Frågor? 
Följ Stockholm Adventure Race – STAR på Facebook, eller skriv en rad till tävlingsledningen ovan.